Saturday, April 26, 2008

Att leka

Härom dagen träffade vi en mammabekant i lekparken, som var där med sin son i vår dotters ålder (drygt två år). De lekte låtsaslekar, där han hade en affär och lät sin mamma köpa diverse saker. Jag tittade nog ganska storögt på dem. Nog är jag beredd på sådana lekar, men inte än på ett tag för vår del!

En mamma ur föräldragruppen berättade att hon verkligen går upp i att leka med sin son, och hittar på en massa spännande äventyr. Det verkar som att uppfattningen bland de andra mammorna är att jag också hittar på en massa med mina barn. På sätt och vis stämmer det. De har fått följa med mig och stå modell, vi går på sångstunder, ut i lekparker, lunchar ute, går till biblioteket och hälsar på vänner. Men sedan dottern var liten har jag låtit henne styra hur hon vill leka. Jag minns att jag, när hon bara var några veckor, tänkte att "jag kanske borde göra något med henne", men kom snabbt fram till att om hon var nöjd med att bara ligga och sprattla, så kunde hon gott få göra det. Hon lät mig veta när hon ville ha underhållning.

Nu leker dottern mycket på egen hand, huvudsakligen med små plastdjur eller gosedjur. Det hon vill göra tillsammans med oss är att titta i böcker. "Ska vi titta i den hääääär boken!" säger hon entusiastiskt och kommer med en ur samlingen. "Vilka är det här då?" frågar hon, och då skall vi rabbla namnen på alla barbabarnen eller vad det nu är för bok hon hittat. Att höra text är hon ännu inte särskilt intresserad av. En annan lek vi gör tillsammans är med papper och penna, då hon har önskemål om vad vi skall rita eller skriva. Lilla alfabetet kan jag lugnt få skriva sju gånger på raken, men jag vill uppmuntra hennes intresse för bokstäver så jag skriver. Jag sjunger också mycket för barnen, vilket återspeglas i dotterns sätt att leka. Hon hittar på egna versioner, som "Tre små isbjörnar skulle gå en gång, till marknaden uti Nora".

En del nyblivna mammor oroar sig för hur de skall leka med sina barn. Jag tror på att låta barnen bestämma det själva. När dottern vill börja leka affär, så kommer jag att vara en glad kund!

1 comment:

Trollets mamma said...

När man handlat glass i ett par timmar blir man dock litet trött... Och alldeles för sugen. Jag brukar fråga Trollet om jag kan få köpa korv istället när det är som kallast ute och man inte ens på låtsas känner för att äta glass på lekplatsen, men icke. Glass är vad som säljs i hennes affär, möjligen kaffe och ett äpple. Men skoj är det! Den första timmen ;-)