Sunday, April 12, 2009

Mammamatematik

Den här veckan har maken haft påsklov, så jag har passat på att jobba vilket innebär att jag är borta ca 30 timmar i taget. I tisdags morse SMS:ade han att barnen var snoriga.
Mamma räknar.
Snoriga barn som smittar mig på tisdag. (Det har nog aldrig hänt att de INTE har smittat mig, så det är bara att räkna med, även om jag ofta försöker tänka positivt att nejdå nejdå, inte den här gången!) Då kommer jag känna mig dålig onsdag kväll eller torsdag. Rinnsnuva en eller två dagar. Täppt i näsan och kanske halsont ytterligare några dagar. Det betyder sjuk på påskafton när stora familjemiddagen på makens sidan hålls, och kanske frisk nog att jobba på påskdagen men ändå täppt och ämlig.
Vill inte!
Då kom jag på detta: Jag ammar inte längre. Jag är inte gravid längre. På fyra år har jag inte kunnat använda naturläkemedel. Men nu! Så när jag slutat jobbet på tisdagen gick jag direkt och köpte esberitox, som kan fungera även förebyggande, och stoppade i mig ett par tabletter på tåget hem.
På torsdagkvällen började jag känna mig risig. På fredagen kom rinnsnuvan. Natten till lördagen, då jag förväntade mig elände med snor och halsont och dålig sömn, hade jag visserligen aningens ont i halsen men sov bra. Lördagen, då jag borde ha ännu mer rinnsnuva eller åtminstone vara täppt, var jag bättre. Idag, söndag, känner jag ingenting alls! Och är pigg och glad på jobbet!

Kanske var det en miniförkylning. Men jag minns inte någon förkylning, om än mini, då jag inte varit täppt i näsan alls, så jag väljer att hylla esberitox. Hädanefter skall det aldrig saknas i medicinskåpet!

No comments: