Thursday, January 31, 2008

Föräldraförsäkringen

Inför valet 2006 pratade jag föräldraförsäkringspolitik med de partier jag eventuellt skulle kunna rösta på, och har även diskuterat detta med vänner. Många anser att fler föräldradagar skall öronmärkas för vardera förälder, att man inte skall kunna skriva över lika många dagar på sin partner. Intressant är att de som haft starkast åsikter om detta är de som ännu inte har några barn...

Det många glömmer när de ropar om rättvisare fördelning är att pappan faktiskt har fler dagar än mamman från start. Vi har ingenting som motsvarar de tio pappadagarna, vilket kan tyckas orättvist eftersom det är vi som behöver den fysiska återhämtningen - som kan vara bra mycket längre än tio dagar! Annars är dagarna uppdelade 50-50. Om inte min man vill ge mig av sina dagar, så måste han faktiskt inte det!

Argumenten för tvångsuppdelning har varit många och ibland, enligt mig, lite väl långsökta. Kvinnlig ohälsa och skilsmässor sägs ibland bero på att kvinnan varit hemma längre med barnen. Ursäkta, men jag tror inte att en lagstiftning om utökade öronmärkta dagar skulle hjälpa särskilt mycket i de fallen. En man som inte vill vara hemma i de två månader som han inte kan skriva över på kvinnan, vill förmodligen inte vara hemma i fem månader! Och om kvinnan inte vill vara hemma så länge som mannen vill att hon skall, men ändå är det, så är det lite för enkelt att skylla på kvoteringen. Då kanske man hellre borde se över sitt förhållande och kommunikationen med sin partner. Vill politikerna ha jämnare fördelning, så att männen är hemma längre, så får de nog prova något annat. Vad sägs om en vettig ekonomisk ersättning?

No comments: