Wednesday, February 13, 2008

Rökning

Jag såg flera avsnitt av den danska dokumentärserien om unga mammor. Det som slog mig mest var hur många som rökte i sina hem och i barnens närhet. Ett par, som försökt få barn länge trots att tjejen bara var nitton (ett par missfall hade de också haft vill jag minnas), var storrökare men eftersom de ville sin dotters bästa så skulle de hädanefter bara röka i köket.

Har inte informationen om att rökning inte är särskilt nyttigt nått Danmark? En bekant till mig var på studiebesök på en folkhögskola där, och där var det helt okej att röka inne i klassrummen. Eller så tänker alla som en släkting till mig, att det minsann inte finns några som helst bevis för att det skulle vara skadligt att röka vare sig för rökaren eller deras barn.

Rökare hävdar ofta sin egen rätt att röka, men andra människors rätt att INTE röka är inte lika intressant. Särskilt inte barnens rätt.

1 comment:

Unknown said...

Det som rökare inte verkar förstå är hur tydligt det är för icke-rökare när de kommer i närheten. Röklukten sitter i länge i kläder och hud och hår men de är ju inte medvetna om detta, bara doften av tobaksrök är ju äcklig, anser jag. Att då röka inomhus överhuvudtaget verkar ju lite vrickat.