Thursday, February 26, 2009

Gröt

Igår tvärtröttnade jag på att amma. Sonen äter sig inte mätt på vanlig mat om han får av mig, och sover då dåligt på nätterna och vill äta ofta, nästan varje timme vissa nätter. Han börjar också bli lite otrevlig och sliter i mina kläder när han vill ha min mjölk, och det var i det stadiet som jag slutade amma dottern. Det var helt enkelt inte trevligt längre.
På morgonen försöker jag få i honom havregrynsgröt, vilket går bra ibland, men på kvällen tänkte jag försöka ge honom något annat. Välling är inte intressant (hemlagad naturligtvis), inte mackor eller något annat vi provat heller. Så under stor vånda frångick jag mina hårda principer och köpte färdig barngröt. Det gjorde nästan ont i mig, men jag tänkte att om han nu äter det och sover gott så får det vara värt både pengarna och allt skumt som kan vara i den. Jag hyser den djupaste misstro mot färdigköpt barnmat, som ni kanske förstått. Men nu köpte jag alltså ett paket med fruktgröt, äpple, päron och aprikos som ju lät gott. "Friskt" skulle det smaka. Tänkte att om jag blandade i lite smör så kanske det var okej.
Gröten såg ut som sågspån. Den smakade också sågspån. Inte ett spår av frisk frukt. Sonen ville inte ha. Inte alls. Jag lyckades lirka i honom några pytteslattar, sammanlagt en ärtas storlek. Men - han kräktes upp det! Han som inte har kräkts sedan han var liten bebis!
Det är klart att det hade varit bra om han ätit med god aptit och sedan sovit gott. Ändå kan jag inte låta bli att vara lite nöjd över att mina fördomar har besannats - den där gröten ÄR inte god! Och jag slipper köpa dyr och suspekt färdigmat!

2 comments:

Anonymous said...

Den barngröt som säljs utan smak, typ sempers fullkornsgröt är bättre både till smak ock konsistens än de smaksatta varianterna. Blir mer som havregrynsgröt med finare malt havre ( än vanlig gröt). Den kör vi på, och så smaksätter vi själva, antingen med blåbärssylt, äppelmos eller lingonsylt. V älskar det!
Men hon äter ju också det mesta... Bara ett litet tips om du vill ha något lättare än vanlig gröt men inte de där gröterna med konstiga fruktsubstitut...

Amanda said...

jag har skickat en kommentar till din kommentar, men vet inte om du har fått det. Den finns på min sida nedanför din kommentar.
P.s. det vart mycket av ordet "kommentar"
Kram Amanda