Monday, September 22, 2008

Barnmat

Jag har alltid gjort egen mat till både dottern och sonen. Främst för att det är så mycket billigare, men också för att jag är djupt misstänksam mot barnmatsindustrin, och förväntar mig att det skall finnas glas och rakblad i maten. Då och då får man också rapporter om att det är för mycket vatten, för mycket socker och för lite fett i maten man köper, och då får jag vatten på min kvarn.
En väninna gjorde mat åt sitt äldsta barn, men köper nu till sitt andra. "Jag ställer inte upp på det där en gång till, med att koka och mosa och puréa och frysa och hålla på," säger hon. Nu har jag som sagt aldrig köpt barnmatsburkar, men hur mycket svårare kan det vara att göra själv? Jag köper en påse frysta grönsaker, häller i lite köttfärs och matfett och eventuellt någon krydda. Det kan stå och puttra en stund på spisen utan övervakning. Sedan kör jag lite med stavmixern, och häller upp i bullformar som jag sedan ställer i frysen. Vips har jag middag för en eller två veckor, beroende på hur stor sats jag kokar! Att tina en sådan form tar knappt en minut i mikron. Jag har då ingen glasburk som måste diskas och tas omhand. Skall jag iväg någonstans, så lägger jag en bullform i en påse eller en liten burk. På vilket sätt skulle detta vara krångligare än att köpa burkar?
Gröt gör jag också själv, havregrynsgröt med äppelmos tar mindre än tre minuter att göra och kör jag den i mikron direkt i skålen blir det inte någon disk att tala om (såvida inte gröten pöser över...). Vällingen tar ett par minuter längre, ungefär fem minuter tills jag har en drickvarm päronvälling med havremjölk och standardmjölk, så det är lagom att jag gör den medan maken fixar pyjamas. Jag vet inte vad vällingpulver kostar, kanske blir inte just vällingen så mycket billigare, men oj så god den är! Och jag vet vad det är i den!

En del tror att jag är någon principfast "allt-skall-vara-naturligt"-mamma som "förstås" kör med tygblöjor, men så är det inte. I så fall skulle jag väl bara köpa ekologiska närproducerade grönsaker till maten. Eldorados frysta sommargrönsaker går alldeles utmärkt. En sådan påse räcker till lillgrabben i gott och väl en månad, med lite köttfärs i, och kostar väl lika mycket som två barnmatsburkar. Lös den ekvationen!

4 comments:

Trollets mamma said...

Tja, du vet ju min matfilosofi. ;-) Kan bara instämma, fixa eget är enklare, godare och nyttigare - och framför allt billigare. Trollet tjatade till sin en barnmatsburk en gång, hon ville verkligen pröva. EN tugga tog hon, sedan såg hon outsägligt ledsen ut och vägrade äta resten. Det smakar ju inget, vilket den hemmalagade maten definitivt gör. Kryddor är inte farliga, nämligen... Fast det vet du ju redan.

Anonymous said...

Min dotter fick börja med smakportioner vid 6 månaders ålder. Från första smakisen och fram till ca ett års ålder vägrade hon konstant att äta min hemmagjorda mat, det var bara burkmat som gällde, och bara burkmat med mycket kött i. De där "startburkarna" med bara grönsaker i bojkottade hon helt.
Däremot riskakor med chili på, eller vitlök har funkat från första stund... (Nej, det var inte riktigt meningen att hon skulle smaka på chiliriskkakorna när hon gjorde det...)
Nåja vid ett års ålder vände det där, och nu äter hon bara välkryddad hemlagad mat. Tar man fram en burk (jag hade en nyligen i kylen inför en långresa) så rynkar hon bara på näsan och går hellre hungrig.
Favoritkryddorna är vitlök och chili, och favoritgrönsakerna är broccoli och ärtor.
Mat är viktigt, men man ska inte överreagera, matvanor och smaker ändras.
Bäst är väl att köra med det som funkar, men att inte sluta erbjuda alternativ. Och att inte salta för mycket. Kryddor är inte farligt, men med små barn ska man se upp att inte salta för mycket, deras njurar klarar inte det.

Kaxiga mamman said...

Det är just saltet som gör att vi är försiktiga med att låta lillgrabben äta hur mycket som helst från våra tallrikar, annars är ju det absolut mest spännande. Men kryddor - självklart!
För dotterns del gäller det just nu att pappas tallrik är den bästa kryddan. Om det inte är kikärter, dem går att äta varifrån som helst!

Anonymous said...

Japp, bästa kryddan här är mammas tallrik eller pappas gaffel! :D